Koffiedame Ria ontvangt Van Gogh voor haar vrijwilligerswerk

Koffiedames van Muziekvereniging Harmoniecorps Tuindorp in het zonnetje gezet door van Gogh museum

Tuindorp Oostzaan, 25 mei 2023 – Dinsdag 23 mei jl. hebben de twee koffiedames van Harmoniecorps Tuindorp een Museum Edition van het Van Gogh Museum ontvangen.

Het Van Gogh Museum bestaat 50 jaar en heeft een oproep gedaan om vijftig vrijwilligers in Nederland in het zonnetje te zetten.

Het Harmoniecorps Tuindorp besloot Ria Jong en Netty Homan te nomineren voor hun jarenlange belangeloze inzet als koffiedames op de dinsdag (repetitie) avond.

De jury van het Van Gogh Museum heeft inmiddels de 50 winnaars geselecteerd en de voordracht voor onze twee koffiedames is gehonoreerd.

De feestelijke uitreiking van de Museum Edition vond plaats in ons repetitiegebouw in Amsterdam Noord in aanwezigheid van de leden van Harmoniecorps Tuindorp.

Het Van Gogh Museum overhandigde Ria een niet van echt te onderscheiden replica in 3-d van het schilderij ‘Landschap bij avondschemering’ in beperkte oplage en met officieel certificaat.

Over het schilderij: Vincent van Gogh (1853 Zundert – 1890 Auvers-sur-Oise) maakte zijn ‘Landschap bij avondschemering’ in juni 1890 in de velden bij Auvers-sur Oise met zicht op het plaatselijke kasteel.

Hij schilderde de perenbomen op de voorgrond met een wirwar aan zwarte verfstreken. Daarmee versterkte hij het contrast van de donkere bomen tegen de geelverlichte hemel.
Het schilderij is olieverf op doek en heeft wel iets van een panorama, door zijn langgerekte formaat van 50 cm hoog en 1 meter breed.

Een nieuw formaat dat Van Gogh nog niet eerder had gebruikt en waarmee hij kon experimenteren met weidsheid en diepte.

Van Gogh maakte vanaf juni 1890 in totaal dertien werken met deze afmetingen en hij sneed de doeken zelf uit een grote rol schilderslinnen.

Het originele schilderij ‘Landschap bij avondschemering’ is nu te zien op de tentoonstelling ‘Van Gogh in Auvers. Zijn laatste maanden’ van 12 mei t/m 3 september 2023 in het Van Gogh Museum.