Tentoonstelling NDSM Toen

Stichting NDSM-Herleeft presenteert vanaf 3 september 2022 t/m 29 januari 2023 de tentoonstelling “NDSM Toen”, die in samenwerking met NDSM-Fuse en Harmoniecorps Tuindorp (HCT) tot stand is gekomen.

In diverse Wunderkammer (voormalige zeecontainers die omgebouwd zijn tot enorme vitrinekasten) die ons door NDSM-Fuse ter beschikking zijn gesteld, komt via foto’s, objecten en modellen de NDSM weer even tot leven vanaf het moment van tekenkamerontwerp t/m de bouw en de tewaterlating van een schip, de koppelingsfase van een mammoettanker en diverse reparatiewerkzaamheden tot aan het einde van de werf in 1984.

Aangezien HCT vanaf 1946 t/m 1979 de muzikale omlijsting bij tewaterlatingen heeft verzorgd en dit jaar haar 100-jarig jubileum viert, hebben zij ook een plekje in dit geheel gekregen. Zij laten daar in vogelvlucht de geschiedenis van 100 jaar harmonie zien.

In de middenruimte draait een doorlopende film over de bouw van ms. Oranje, waaraan gekoppeld 2 video’s van HCT, waarin oud-leden vertellen over Tuindorp en de harmonie in het bijzonder, gevolgd door een muziekstuk “Village in the City”, dat speciaal voor HCT is gecomponeerd in verband met het 100-jarig bestaan van Tuindorp Oostzaan in 2021.

Naast deze expositie wordt de mogelijkheid geboden om op zwerftocht door de scheepsbouwloods te gaan, waar nog historische relicten zijn achtergebleven uit de NDSM-tijd. Via een QR-code wordt uitgelegd waar deze objecten en plekken voor hebben gediend.

Op deze manier probeert Stichting NDSM-Herleeft meer interesse te kweken voor de nautische industriële geschiedenis van deze werf  en probeert zij weer zichtbaar te maken wat destijds door vele duizenden werknemers is gepresteerd.

De tentoonstelling “NDSM Toen” vindt plaats in de grote Scheepsbouwloods (NDSM-loods) op het NDSM-terrein, NDSM Plein 29, 1033 WC  Amsterdam en de toegang is gratis. Openingstijden zijn dagelijks van 08.00 – 18.00 uur. U bent van harte welkom om er eens een kijkje te komen nemen.